Lage rug klachten

80% van de volwassenen heeft wel eens last van de onderrug en het is één van de grootste oorzaken van ziekteverzuim. Vaak komt de pijn niet door structurele schade of afwijkingen in de wervelkolom, maar door een functionele oorzaak wat effectief behandeld kan worden.

Men voelt een zeurende of stekende pijn, vaak gepaard met een stijf gevoel. Opstaan na lang zitten gaat moeizaam. Er kan ook sprake zijn van uitstraling, met pijn in één of beide benen.

Hernia

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf. Deze raakt de zenuwwortel aan of knelt deze af waardoor zenuwirritatie en pijnklachten ontstaan. Hernia’s komen het meest voor in de lage rug en nek.

Bij de zenuwirritatie hoort uitstralingspijn in de arm of het been, afhankelijk van de locatie. Uitvalverschijnselen zoals tinteling, doofheid en verminderde spierkracht en reflexen kunnen ook aanwezig zijn. Vaak heeft de patiënt het meest last van de uitstraling en ervaart extra pijn met hoesten of niezen.

Vroeger werden hernia’s vaak geopereerd. Tegenwoordig gebeurt dit zelden. In de meeste gevallen, worden conservatieve therapieën aangeraden, waaronder chiropractie.

Heeft u een hernia? De chiropractor kan u helpen om sneller van de pijn af te komen en om uw rug zo gezond mogelijk te houden.

Ischias

Ischias omschrijft het symptoom van uitstralende zenuwpijn in het been, maar geeft niet aan wat de oorzaak is. De naam komt door de grootste zenuw in onze benen: Nervus Ischiadicus. Druk op deze zenuwbaan leidt tot de pijnklachten.

De chiropractor kan door onderzoek bepalen waar deze druk vandaan komt en deze behandelen. Vaak is dit door verhoogde spierspanning in de bilspieren of een andere blokkade in de rugwervels.

Nekklachten

Pijn in de nek is een vaak voorkomende klacht. Logisch, omdat we steeds langer en vaker achter de computer zitten en met smartphones en tablets bezig zijn. Tegenwoordig komen deze klachten steeds vaker voor bij kinderen.De klachten kunnen ook door een (auto)ongeluk of stress ontstaan.

Mensen met nekpijn ervaren een zeurende en soms stekende pijn. Strakke spieren, stijfheid en moeite met het hoofd draaien horen er allemaal bij. Blokkades in de nek kunnen vaak tot andere klachten leiden: spanningshoofdpijn of migraine, duizeligheid, en concentratieproblemen.

Hoofdpijn

Spanningshoofdpijn

Patiënten met spanningshoofdpijn voelen meestal een drukkend gevoel (een band) rondom het hoofd.

Meerdere oorzaken zijn mogelijk: stijve spieren, verkeerde houding, stress en spanning, vermoeidheid of zelfs te weinig drinken. Nekpijn en hoofdpijn gaan vaak gepaard en het behandelen van dysfunctie in de nek geeft vaak verlichting.

Migraine

Migraine is een ernstige vorm van hoofdpijn. Het voelt als een bonzende of stekende pijn die in aanvallen komt. De hoofdpijn is meestal eenzijdig, heftig genoeg dat men rustig aan moet doen (echt op bed moet gaan liggen) en gepaard met andere symptomen zoals: misselijkheid, overgeven en last van licht en geluid. Soms wordt een “aura” of licht flitsen ervaren voor dat de pijn begint.

Door de nek te behandelen kunnen de klachten verminderen. Het is niet altijd mogelijk om de klachten geheel weg te nemen. Wel kan de intensiteit en frequentie van de aanvallen afnemen, waardoor de levenskwaliteit verbeterd.

Bekkenklachten

Pregnancy

Heel veel vrouwen hebben last van bekkenklachten in de zwangerschap. Het lichaam van de moeder maakt enorme veranderingen door in deze negen maanden. Door het toenemende gewicht en groei van de buik, veranderd de houding van de vrouw. Hormonen die het lichaam voorbereiden op de bevalling maken de rug en het bekken soepeler. Hierdoor krijgen de rug en het bekken het steeds zwaarder.

Soms is er sprake van echte instabiliteit van gewrichten. Vaker, is er dysfunctie van de beweging van de gewrichten in het bekken (en mogelijk ook de lage rug). Deze dysfuncties kunnen door de chiropractor gecorrigeerd worden waardoor normale beweging hersteld wordt.

Er zijn aangepaste technieken voor zwangere vrouwen en chiropractische behandeling is mogelijk gedurende de hele zwangerschap. Zelfs in het einde van de zwangerschap, is het dus mogelijk om klachten te verhelpen.

Ook vrouwen met bekkenklachten na de bevalling kunnen veel baat hebben van behandeling.

Zijn deze symptomen herkenbaar?

Maak een afspraak!

Maak direct een afspraak